Uzyskanie zgodności z normą EN 45545 oraz jej wpływ na nasze PCB

Zauważamy na rynku rosnące zapotrzebowanie na elektronikę użytkową spełniającą określone normy oraz standardy. Jedną z branż, gdzie zgodność ta ma ogromne znaczenie, jest branża kolejowa

Bezpieczeństwo pożarowe w przemyśle kolejowym jest jednym z kluczowych wymagań, które muszą spełniać producenci materiałów i komponentów. Tyczy się to również obwodów drukowanych. W ramach realizacji projektu jednego z naszych klientów firma PROPCB przeszła przez proces badania i weryfikacji zgodności płytek PCB z normą EN 45545 dotyczącą palności materiałów. W niniejszym artykule przyjrzymy się, czym dokładnie jest ta norma, jak się ją klasyfikuje, oraz jakie korzyści płyną dla klientów PROPCB dzięki spełnieniu tych wymagań.

Czym jest norma EN 45545?

Norma EN 45545 to europejski standard, który reguluje wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej w pojazdach szynowych. Została opracowana, aby zharmonizować przepisy krajowe i zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów i personelu poprzez kontrolę rozprzestrzeniania się ognia na pokładzie pojazdów

Norma obejmuje różne części, w tym wymagania dotyczące reakcji ogniowej materiałów (EN 45545-2) oraz wymogi odporności ogniowej barier przeciwpożarowych (EN 45545-3)​. W 2016 roku obowiązująca w Polsce norma PN K-02511 została zastąpiona przez normę EN 45545, dążąc do ujednolicenia standaryzacji europejskich kolei w każdym kraju członkowskim UE.

Jednym z kluczowych elementów normy jest klasyfikacja poziomów zagrożenia pożarowego (HL1, HL2, HL3), gdzie HL3 jest najwyższym poziomem, co oznacza największe wymagania dotyczące bezpieczeństwa materiałów używanych w pojazdach szynowych​.

Norma EN 45545-2: Zastosowanie w obwodach PCB

Uzyskanie zgodności z normą EN 45545-2 oznacza stosowność naszych produktów dla krytycznych aplikacji w pojazdach szynowych. Norma ta określa, jak materiały powinny zachowywać się w warunkach pożarowych, uwzględniając takie czynniki jak:

  • palność materiału,
  • rozprzestrzenianie się płomienia,
  • wytwarzanie dymu,
  • toksyczność wytwarzanych gazów.

Wymagania te mają na celu ograniczenie ryzyka pożaru i zapewnienie maksymalnej ochrony w razie powstałego zagrożenia​.

Spełnienie zgodności z normą EN 45545-2 przez PROPCB

Klienci z branży kolejowej wymagają zgodności z wymaganiem R24 (obwodów drukowanych) normy EN 45545-2. Uzyskanie tej zgodności wymagało badań dla materiałów, z których stworzone są płytki PCB. 

Badaniom palności zostały podane próbki obwodów drukowanych na laminacie FR4, dostarczone przez PROPCB. Palność zbadano metodą wskaźnika tlenowego według normy PN-EN ISO 4589-2. Koncentruje się na tzw. “wskaźniku tlenowym” (LOI, Limiting Oxygen Index), który określa minimalną ilość tlenu w mieszaninie tlenowo-azotowej, potrzebną do podtrzymania spalania materiału – im wyższy wskaźnik tlenowy, tym materiał jest bardziej odporny na zapłon. Norma ta jest szeroko stosowana w przemyśle, w tym w sektorach takich jak transport, budownictwo i elektronika, gdzie wymagana jest ocena palności materiałów.

Po przeprowadzeniu badań i analizie wyników uznano, że laminat FR4 spełnia wymagania R24 normy PN-EN 45545-2:2021-01 dla wszystkich trzech poziomów zagrożenia: HL1, HL2 i HL3.

W zastosowaniach krytycznych ważne jest, aby PCB spełniało określone normy bezpieczeństwa. Stąd norma EN 45545-2 jest tak istotna - obwód drukowany nie powinien rozprzestrzeniać ognia w przypadku pożaru.

Korzyści z wdrożenia normy EN 45545

Spełnienie normy EN 45545 przez PROPCB przynosi szereg korzyści dla naszych klientów, poszukujących odpowiednich rozwiązań dla projektów wymagających zgodności z tą normą:

  • Wiarygodność i bezpieczeństwo – Dzięki zgodności z normą EN 45545 obwody drukowane oferowane przez PROPCB spełniają najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa, co jest istotne dla branż, gdzie ochrona przed pożarem ma priorytetowe znaczenie.
  • Dostęp do rynku europejskiego – Norma EN 45545 jest wymagana we wszystkich krajach Unii Europejskiej, co oznacza, że produkty korzystające z naszych płytek PCB mogą być bez przeszkód stosowane w pojazdach szynowych na całym kontynencie.
  • Ograniczenie ryzyka odpowiedzialności – Przestrzeganie rygorystycznych standardów zmniejsza ryzyko potencjalnych problemów prawnych związanych z bezpieczeństwem produktu. Pozwala także na uzyskanie wykonawstwa w projektach, gdzie spełnione normy są obowiązkiem dalszej współpracy.


Jak norma EN 45545 wpływa na klientów PROPCB?

Dla klientów poszukujących komponentów spełniających najwyższe normy bezpieczeństwa, firma PROPCB oferuje gwarancję jakości i zgodności z normą EN 45545 dla projektów opartych na laminatach FR4. Certyfikowane płytki PCB minimalizują ryzyko awarii bądź potencjalnego rozprzestrzeniania pożaru w systemach elektrycznych pojazdów szynowych, co z kolei zwiększa bezpieczeństwo pasażerów i personelu. Ponadto, spełnienie normy pozwala klientom na bezproblemową integrację projektów wykorzystujących nasze obwody na terenie całej Europy​.

Podsumowanie

Uzyskanie zgodności z normą EN 45545 przez PROPCB potwierdza, że produkowane przez nas obwody drukowane spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa pożarowego wymagane w branży kolejowej. Testy palności przeprowadzone na laminatach FR4 zgodnie z normą ISO 4589-2 wykazały, że obwody drukowane PROPCB są odpowiednie do zastosowania na wszystkich poziomach zagrożenia pożarowego wyznaczonych w normie. Dla klientów oznacza to większe bezpieczeństwo, zgodność z przepisami unijnymi oraz możliwość bezproblemowego wykorzystania komponentów na rynku europejskim, minimalizując przy tym ryzyko odpowiedzialności prawnej.

Jeżeli szukasz dostawcy PCB dla projektów wymagających zgodności z normą EN 45545, bądź chcesz, by obwody drukowane spełniały inne standardy stosowane w Twojej branży – służymy pomocą. Skontaktuj się z nami i opowiedz nam o zamierzeniach Twojego projektu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *